به گزارش مشرق، توافق ایران با شرکت هواپیماساز ایرباس که از بهمنماه سال گذشته مراحل مختلف آن پیگیری شده و تلاش برای نهایی شدن آغاز شده است، این روزها بیشترین امید را به نهایی شدن دارد. با توجه به موافقت وزارت خزانه داری آمریکا با فروش هواپیماهای ایرباس به ایران، تامین مالی این هواپیماها از سوی نهادهای بینالمللی والبته نزدیک شدن به مراحل پایانی مذاکرات فنی این امید به وجود آمده تا ورود ایرباسها به ایران قطعی شود.
در این فضا اعلام این خبر که یکی از ایرباسهای ۳۲۱ خریداری شده از سوی ایران به نام ایرانایر رجیستر شده و کد پرواز دریافت کرده است نیز توانست امیدها را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. موضوعی که هرچند امیدوار کننده است اما طبق گفته معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری دو شرط باقی مانده دارد.
علیرضا منظری تاکید کرد: فارغ از آنکه بحث دریافت رجیستر و اطلاعات درباره آن تا چه حد به طور رسمی قابل پیگیری است، برای آنکه بتوان ایرانی بودن یک هواپیما و آمدن آن به ایران را تایید کرد دو مسئله اهمیت زیادی دارد.
وی تصریح کرد: در صورتی که این هواپیما از طرف سازمان هواپیمایی کشوری ثبت شود، نخستین شرط در این زمینه محقق میشود. موضوعی که باید دید مقامات ایرانی در قبال آن چه اظهار نظر رسمی خواهند کرد.
وی با بیان اینکه درج شدن نام مالک ایرانی در گواهینامه هواپیما شرط دوم نهایی شدن ورود این هواپیماها به ایران است، اظهار کرد: در صورتی که این دو گام به صورت رسمی برداشته شود میتوان گفت که هواپیماها به طور رسمی ایرانی شدهاند و ورود آنها به کشور مشکل و محدودیت دیگری نخواهد داشت.
ایران در مذاکرات ابتدایی خود با ایرباس خرید ۱۱۸ فروند هواپیما را در دستور کار خود قرار داد و سپس این شرکت هواپیما ساز در دو مرحله مجوز فروش آنها را از وزارت خزانه داری آمریکا دریافت کرد. یکی از اصلیترین گزینههای ایران در سبد خرید خود هواپیما خانواده ایرباس ۳۲۰ و ۳۲۱ هستند که احتمالا نخستین هواپیماهای تحویلی به ایران نیز از همین خانواده خواهند بود.
در صورتی که طبق برآوردهای صورت گرفته ایران از خرید ایرباس ۳۸۰ انصراف دهد، احتمال آن وجود خواهد داشت که هواپیماهای از خانواده ۳۲۰ یا ۳۵۰ جایگزین آن شوند.
در این فضا اعلام این خبر که یکی از ایرباسهای ۳۲۱ خریداری شده از سوی ایران به نام ایرانایر رجیستر شده و کد پرواز دریافت کرده است نیز توانست امیدها را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. موضوعی که هرچند امیدوار کننده است اما طبق گفته معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری دو شرط باقی مانده دارد.
علیرضا منظری تاکید کرد: فارغ از آنکه بحث دریافت رجیستر و اطلاعات درباره آن تا چه حد به طور رسمی قابل پیگیری است، برای آنکه بتوان ایرانی بودن یک هواپیما و آمدن آن به ایران را تایید کرد دو مسئله اهمیت زیادی دارد.
وی تصریح کرد: در صورتی که این هواپیما از طرف سازمان هواپیمایی کشوری ثبت شود، نخستین شرط در این زمینه محقق میشود. موضوعی که باید دید مقامات ایرانی در قبال آن چه اظهار نظر رسمی خواهند کرد.
وی با بیان اینکه درج شدن نام مالک ایرانی در گواهینامه هواپیما شرط دوم نهایی شدن ورود این هواپیماها به ایران است، اظهار کرد: در صورتی که این دو گام به صورت رسمی برداشته شود میتوان گفت که هواپیماها به طور رسمی ایرانی شدهاند و ورود آنها به کشور مشکل و محدودیت دیگری نخواهد داشت.
ایران در مذاکرات ابتدایی خود با ایرباس خرید ۱۱۸ فروند هواپیما را در دستور کار خود قرار داد و سپس این شرکت هواپیما ساز در دو مرحله مجوز فروش آنها را از وزارت خزانه داری آمریکا دریافت کرد. یکی از اصلیترین گزینههای ایران در سبد خرید خود هواپیما خانواده ایرباس ۳۲۰ و ۳۲۱ هستند که احتمالا نخستین هواپیماهای تحویلی به ایران نیز از همین خانواده خواهند بود.
در صورتی که طبق برآوردهای صورت گرفته ایران از خرید ایرباس ۳۸۰ انصراف دهد، احتمال آن وجود خواهد داشت که هواپیماهای از خانواده ۳۲۰ یا ۳۵۰ جایگزین آن شوند.